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Nachtrag Retromobile: Letztes DS Cabrio zum Hammerpreis 176.250 Euro versteigert


Empfohlene Beiträge

Geschrieben

Da war es dann: das letzte, jemals offiziell von Citroen gebaute DS Cabriolet. Ein DS 23 IE - insbesondere das einzige mit Automatik... und zum Hammerpreis von 176.250 Euro + 19,6% MWSt. versteigert!

Interessant der Hinweis auf "vollautomatisches Getriebe" - ich dachte, es sei nur Halbautomaten verbaut? Wer kennt da mehr Details?

Mehr Details hier aus dem Katalog von Christie's selbst:

Lot Title CITROEN DS 23 IE CABRIOLET

Estimate 90,000 - 130,000 Euros

Price Realized 176,250 Euros

Special Notice: No VAT will be charged on the hammer price, but VAT payable at 19.6% (5.5% for books) will be added to the buyer’s premium which is invoiced on a VAT inclusive basis.

CITROEN DS 23 IE CONVERTIBLE

Year: 1974

Chassis No.: DSFG 01FG6710

Dark metallic blue with tan leather interior

Engine: four cylinders in line, overhead valves, electronic fuel injection, 2,347cc, 141bhp at 5,500rpm; Gearbox: four speed automatic; Suspension: fully independent, self-levelling hydropneumatic all round with leading arms to the front and trailing arms to the rear; Brakes: servo-controlled, front, discs, rear, drums. Left hand drive.

Model history

Henri Chapron had presented his interpretation of the Citroën design at the Paris motor show in 1958. The company's officials were quick to listen to the public's reaction, and he was officially commissioned to execute the model on behalf of the factory. The Décapotable had always carried a handsome premium over the saloon; in fact towards the end of production it had cost almost double. The end of "official" production in 1971, after ten years, did not stifle demand; it merely made the car even more exclusive.

Citroën would no longer offer a modified chassis upon which to work and so Chapron now had to revert to taking saloons and converting them, hence these final cars appearing in Citroën's official records as "run-of-the-mill" DS 23s. With costs rising accordingly, it meant that the sleek, elegant interpretation of Citroën's longest-running model became rarified into the domain of the few. In fact only around five or six cars were delivered.

Specific history of this car

6710 is said to be the penultimate of those cars. It was ordered by a French lady living in Hamburg, and is believed (so far as current research has shown) to be the only Décapotable ever to have been delivered with a fully-automatic gearbox. It remained with its first owner for around nine years (and around 85,000km) before passing directly to the current owner, an avid DS enthusiast. Apart from minor repairs to the bodywork, very little work was required, and since then the car has remained pampered within the current owner's collection, covering a mere 30,000km since its purchase.

The original spirit of the DS Décapotable must be that of refined elegance. It is a car that, although based upon a popular model, was at once more rarefied and refined. Of all, this car must surely be considered to be the most highly-elevated of that type, being not only among the few post-production example, but also being the sole bearer of the automatic gearbox. For lovers of the subtly unique there can be no better vehicle.

Geschrieben

Ist dies jetzt der teuerste Citroen aller zeiten?

Geschrieben

Das nehm ich wohl an, weiss einer einen der mehr brachte?

Geschrieben

Was kosten Traction Cabrios?

ACCM Schwinn U.
Geschrieben

SM Opera und SM-Cabrio sollen schon teurer über den Tisch gegangen sein. DS-Cabrios scheinen die Traction-Cabrios neuerdings klar abgehängt zu haben, obwohl diese auch nicht bilig sind. Gruß, Uli

Geschrieben

Traction Cabrio im zustand wie neu stand einer vor 2 Jahren in Utrecht zu verkaufen. Preis damals glaube 43000€

Geschrieben

noch mal die Frage an die Spezis:

Interessant der Hinweis auf "vollautomatisches Getriebe" - ich dachte, es sei nur Halbautomaten verbaut? Wer kennt da mehr Details?

Geschrieben

Kann schon sein, dass die Borg-Warner-Vollautomatik drinsteckt, die es ab 1973 (?) auch in den Limousinen gegeben hat. Wie in dem Versteigerungstext steht: Bei dem versteigerten Cabrio handelt es sich nicht um ein wirklich echtes Werkscabriolet, die gab es nur bis 1971, also mit der Maximal-Motorisierung 21ie. Chapron hat später noch auf Kundenwunsch Limousinen zum Cabrio umgebaut. Nach Literatur-Angaben (de Lange) das letzte 1978 für sich selbst.

Gruß Jörg

Gast gelöscht[107]
Geschrieben

Vollautomatik von Borg-Warner mit drei Gängen und echtem Wandler (die Halbautomatik war "nur" ein mechanisches 4Ganggetriebe mit ebensolcher Einscheibentrockenkupplung; der gesamte Schaltvorgang wurde sozusagen hydraulisch automatisch abgewickelt).

Gabs nur beim DS 23IE (deshalb auch ab 1973) mit einem eigenen Motortyp. In gutem Zustand war das ein nahezu perfektes Fahren, auch wenn die Automatik viel zu kurz übersetzt war und eine Menge PS verschluckte.

Die gleiche Automatik gabs dann auch im SM, meistens mit dem 3LiterVergaser, und überwiegend für den US-Markt.

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