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XM-Diravi undicht, eventuell Ursache gefunden


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Geschrieben

Hallo,

habe meine undichte Diravi Bj. 94, 240TKM zerlegt.

Kolben, Zahnstange, Teflondichtungen und Zylinder sehen noch sehr gut und brauchbar aus.

Nur die einfachen O-ringe, die den Bereich hinter dem Teflonring abdichten sind am Ende-hart und verschlissen und haben Spiel

wenn sie über den Kolben geführt werden.

Diese O-Ringe haben die Aufgabe, dass anfallendes Lecköl in den Leckölanschluß gedrückt wird, um dann oben im Faß zu landen.

Versagen diese Oringe durch Verschleiß und Alterung, nimmt die LHM den kurzen Weg, und bläht tropfenweise die Manschette auf.

Auch im Steuergerät, im Herzscheibengehäuse war LHM, weil der Leckölring am Ende war.

Werde jetzt an diesen Stellen passende NBR o-Ringe einbauen, Viton wäre mir lieber, gibt s aber nicht an jeder Ecke und in Teflon als HD-dichtung schon

gar nicht.

Gruß Joachimpost-16704-14484770119693_thumb.jpg

Geschrieben

vermutlich ist NBR an dieser Stelle wegen der besseren mechanischen Eigenschaften auch die bessere Lösung als Viton. Die Temperaturen an dieser Stelle sind ja moderat.

Gruß Gerd

ACCM Jan Goebelsmann
Geschrieben

Diese O-Ringe lasse ich gerade nachfertigen.

Als Werkstoff habe ich NBR gewählt. 80° shore, was auch original verbaut wurde.

Es soll CXe und XMe geben, die auch bei -10 oder -15° auf die Straße gehen - und da ist bei Viton definitiv Schluß.

Die Teflon-Ringe und Vierkantringe werden übrigens auch gefertigt.

Bzw. die PTFE Ringe habe ich schon.

Die Rilsanringe kommen auch.

Kurz: der komplette Dichtsatz.

Freut mich, daß die Kolben gut aussehen. Also lohnt die Abdichtung. Und schön ein Auge auf die Manschetten halten, evtl. mit dem Gedanken spielen, die Matte vom Diesel oder vergleichbares unten dranzuschrauben, um den Dreckt fernzuhalten.

Übrigens: PTFE als reine dynamische Abdichtung ist nicht sinnvoll. Nicht ohne Grund sind die Dichtungen mit Gummi vorgespannt - und dennoch nicht zuverlässig tropfendicht.

Gruß,

Jan

Geschrieben

Sieht nach sorgfältiger Arbeit aus!

.

Gruß Joachim[ATTACH=CONFIG]1494[/ATTACH]

Und Du bist Deiner Zeit voraus - zumindest Deine Kamera! ;)
Geschrieben

...tja, ist halt keine Diravi-Kamera, sonst hätte sich das Datum automatisch zurückgestellt!icon6.png

  • 3 Jahre später...
Geschrieben

Hallo,

Ich bin aus Brasilien und ich bin mit dem Google Übersetzer!

Ich bin derzeit mit ernsthaften Leck in DIRAVI meine XM.

Ich muss wissen, ob Austausch O-Ringe durch andere Material NBR das Problem lösen?

Material NBR 90 Shore wäre nicht der Beste zu sein?

Einige Mechaniker haben mir gesagt, dass ein paar Monate nach der Leck kehrt zurück!

Jeferson

Geschrieben

Hallo,

verwendet wurde NBR-Kautschuk 70Shore:

Rechter Kolben: 34x3,5 mm

Linker Kolben: 25x3 mm

Bisher alles dicht!

Gruß Jo

Geschrieben

Skyhook Hallo, vielen Dank für die Infos!

Ich bestellte die Herstellung von O-Ringen NBR 90 Shore-Härte mit den Maßnahmen sind einzigartig für DIRAVI, war ziemlich teuer!

Sie halten mit der Teflon-Ring 34,9 X 36,6 X 3 mm?

Ring, auf dem Sie messen verwendet, um den O-Ring 47,6 X 2,7 zu ersetzen?

Ich habe Angst, in Schwierigkeiten geraten, wenn ich trage Ringe mit den gleichen Spezifikationen, die Sie verwendet haben. Hier in Brasilien, hatte bald alle Personen, die verschiedenen Maßnahmen von Offizieren verwendet haben, die Rückkehr des Problems!

freundliche Grüße

ACCM Jan Goebelsmann
Geschrieben

Dichtsätze für die DIRAVI gibt es bei der CX-Basis.

Die Elastomere sind eine Mischung, die wir für Hydraulik mit dem Hersteller besprochen haben. Z.T. sind es 80° shore.

Die PTFE Ringe sind dabei.

Kolben: sind sie beschädigt, helfen neue Dichtungen nicht (lange).

Ein Kolben werden wir jetzt nachfertigen, probeweise.

Klappt das wie gewünscht, kommt der zweite. Noch scheint es etwas Vorrat an O-Teilen zu geben.

Somit sind die Lenkungen komplett überholbar.

Innenteile für das Steuerteil (Herz der DIRAVI) sind, was die Verschleißteile betrifft, XM und CX identisch und bereits verfügbar.

Gruß,

Jan

@Jefersonxm: Du kannst mir auch eine Nachricht auf Englisch schicken, wenn ich das genauer beschreiben soll.

Gruß,

Jan

Geschrieben (bearbeitet)

Hello CAMS Jan Goebel Man

Thanks for your feedback in the forum Andre-Citroen!

I intend to use the rings below in Diravi's XM:

Material NBR 90 Shore (80 would suffice)?

O-RING TEFLON 34.9X36.6X3mm

47.6X53X2.7mm NBR O-RING-90

35X42.2X3.6mm NBR O-RING-90

26.2X31.6X2.7mm NBR O-RING-90

if needed, will be done the following work with pistons:

Wear is done, take a bath and chrome again suffers wear to get the original size.

I look forward to your return, thank you!

Best Regards,

Jeferson

Bearbeitet von Jefersonxm
ACCM Jan Goebelsmann
Geschrieben

Hello Jeferson,

we defined for the O-rings:

47,6 x 2,8 (I am positive, the the 2,7 thickness will do)

35 x 3,6 just like you did

26 x 2,8 (again: the size you mentioned should do)

We also made the square rings below the PTFE seals, although these do not really 'wear' - if they are still soft they should do the job still.

The PTFE seals we defined 34,5 x 26,5 x 2,5; 40,8 x 42,2 x 3 and 25,8 x 27,2 x 3

The tolerances for making these rings is as large as the deviation of the dimension you mention.

NBR 90° should work and last a bit.

I am not sure about the piston. We will try st.st., ground it for perfect finish and dimension then nickel-plate it with enough hardness. The latter procedure is the risky part, but if the surface is covered well in the process the end result will be good and just like all other heavy duty hydraulic pistons.

Consider to change the O-rings of the flange of the actual steering mechanics. Those can be changed while the steering is installed, yet it is a pain in the neck.

If the car has done terrific milage it may be sensible to also check the internals of the steering mechanics. Yet this becomes a real interesting piece of work that requires time. Documentation lacks and putting everything together may be irksome until it finally works again. To use the car for testing is out of the question. Therefore a test facility should be available.

Best regards,

Jan

ACCM Jan Goebelsmann
Geschrieben

Square seals: 31,5x26,5x2,5 and 40,9x35x2,5

These will most likely not be available. Our supplier had to make a mould. Therefore it is sensible to have ONE outlet = CX-Basis in Karlsruhe.

There are also the rings out of rilsan. They need the little notch as they must not seal. Those parts we have machined to drawing.

Dimension: 26x31,7x1,3; 35x41,7x1,3 and 36x42x1,5

Again: one outlet is sensible as these parts are CNC parts. And a CNC is not turned on for 1-off quantities.

Important to replace: the O-rings.

The PTFE rings can be cleaned and than heated in the oven by approx. 60 - 100°

They will slightly 'regenarate' - in any case: leakage across these rings is usually minimal.

With regard to the square rings: important that they are still soft.

One thing that is much, much more important: keep the bellows in good order. Usually one of them is broken and that allows water to ingress into the steering mechanism. And that is the beginning of the end of the piston. The more so if particles find their way into that area too.

These rubber bellows do not have to be original - they have to seal and be capable to expand and contract. That is all.

Good luck,

Jan

Geschrieben (bearbeitet)

Hi ACCM Jan Goebelsmann,

Thanks by your big help, you have a excellent acknowledgment about Diravi seals.

To sum up, at this time, I understand that I will need the seals below:

The PTFE Square Rings:

34,5 x 26,5 x 2,5mm

40,8 x 42,2 x 3mm

25,8 x 27,2 x 3mm

34,9 X 36,6 X 3mm

31,5 x 26,5 x 2,5mm

40,9 x 35 x 2,5mm

NBR

47,6 X 53 X 2,7mm

35 X 42,2 X 3,6mm

26,2 X 31,6 X 2,7mm

Rings Out of Rilsan

26 x 31,7 x 1,3mm

35 x 41,7 x 1,3mm

36 x 42 x 1,5mm

Is same this, missed something? All right?

Best Regards,

Jeferson

Bearbeitet von Jefersonxm
ACCM Jan Goebelsmann
Geschrieben

There are only three PTFE seals.

The square rings below them are also rubber (NBR).

See the dimensions I gave above.

Best regards,

Jan

Geschrieben

Hello Jan,

Sorry for the repetitive questions, my english is bad and I'm still not sure about the measurements of all rings and they cost expensive, my supplier also need to make mold.

Again formulated the information about the rings, below:

The PTFE Square Rings:

34.5 x 26.5 x 2.5mm

40.8 x 42.2 x 3mm

25.8 x 27.2 x 3mm

34.9 X 36.6 X 3mm -> It is also a square o-ring Teflon as Planete Citroen posted in http://www.hostingpics.net/viewer.php?id=782290diravireparprcisions2.jpg link

NBR

47.6 X 53 X 2.7mm

35 X 42.2 X 3.6 mm

26.2 X 31.6 X 2.7 mm

31.5 x 26.5 x 2.5mm -> NBR Square

40.9 x 35 x 2.5 mm -> NBR Square

Rings Out of Rilsan

26 x 31.7 x 1.3mm

35 x 41.7 x 1.3mm

36 x 42 x 1.5mm

Best Regards,

Jeferson

ACCM Jan Goebelsmann
Geschrieben

Hello Jeferson,

no problem about language(s).

The PTFE seals are not 'square' (viereckig).

The have a thickness of 0,8 - 1mm and a certain width (see the former post).

BELOW them are the rubber square rings inside the groove of the housing. They really are 'square' when cut, not round like an O-ring. Their job is to press the PTFE ring against the piston AND to seal the PTFE ring against the housing. Thus the leakage across the PTFE ring / piston is only minimal = a few drops if at all.

PTFE is used to enable speed and distance of travel of the Piston. A rubber would disintegrate quickly. Any other kind of seal is more expensive, more difficult to assemble (or complicating the complete unit). And this combination has proven its capability.

And to repeat my warning: the Rilsan rings have grooves, either on the inside or on the outsied. This depends on the potential path of leakage. Their job is NOT to seal but to support and guide. Therefore please do not have them made by the dimension only!!!

I hope this helps,

best regards,

Jan

Geschrieben

Hi Jan,

Now I did understand you! But for a better result, I will get my diravi and open it, then I will have some samples and I will request Telfon o-rings and NBR.

When finished, I will post results here.

Thanks very much!

Best Regards,

Jeferson

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